Hvad er en god tekst?

Hvad er en god tekst?

En god tekst er kendetegnet ved, at den er relevant, korrekt og forståelig, så den vækker læsernes interesse.

Teksten er skrevet i et sprog, der effektivt overfører informationer fra dig, der skriver, til modtageren.

Sådan gør du

Den gode tekst er karakteriseret ved et aktivt, direkte og letforståeligt sprog. 

1)
Formulér et klart budskab
Før du begynder skrivearbejdet, bør du notere, hvad det er, du vil sige. Hvad er formålet med din tekst, og hvem er modtageren? Hvad vil du have læseren til at gøre, når han eller hun har læst teksten?

2)
Skriv det vigtigste først
Det er nødvendigt, at du skriver det vigtigste budskab først, så læseren ved, hvad der kan forventes, når vedkommende læser videre. Derfor kan det være en god idé, at du skriver din indledning til sidst.

3) Skriv direkte til læseren
Når du skriver direkte til modtageren, får du hende eller ham med i teksten. Derfor er det en god idé at inkludere sin læser, som er ligeglad med dig. Hjælp læseren med at få løst sit problem.

4)
Skær ind til benet
Du bør altid skære unødvendige ord fra. Vi har travlt, så gør din tekst så kort som muligt. Det lyder let, men det er svært.

5)
Undgå fagudtryk
Forstår dine kunder, hvad du siger? I mange brancher er der ord og udtryk, det ikke nytter at nævne for udefrakommende. Fjern dem.

6)
Læs dine tekster igennem en ekstra gang
Sproglige fejl ødelægger din tekst og får dig til at fremstå uprofessionel. Er du ikke selv god til at sætte komma, så betal dig fra det eller find én, der er.


Har du ikke selv tid til at få skrevet teksten til dit næste kundebrev, website eller nyhedsbrev?

Så ring til Christian Pedersen på 61 33 69 65 og få hjælp til at udforme en god tekst til netop dit formål.

Klart budskab

Vigtigste først

Undgå fagudtryk

Læs korrektur

Husk overskriften


Over teksten skal der være en overskrift, som er både fængende og skaber interesse for at læse videre.


Overskrifter, der pirrer nysgerrigheden, kunne være:

  • Tre fatale fejl, du ikke véd, du begår i dine tekster
  • Syv sprogfejl på din hjemmeside der får dig til at se dum ud
  • Gør som Lars Larsen: Tre indgange til effektiv markedsføring på nettet
  • Tre grunde til at tjekke dine tekster en ekstra gang


Sådan kan Added Value  hjælpe

Tekster til ethvert formål med fokus på målgruppen, som teksten henvender sig til

Journalistiske tekster til hjemmesider, sociale medier og pressen

 Gode og dårlige tekster




En tekst er god, når den...


er forståelig  og er nem at læse


er effektiv og ikke kan misforstås


er klar,  præcis og velbegrundet


er kompetent og udtrykker faglighed


er åben og giver adgang til nødvendig information




En tekst er svær

når den indeholder udtryk som modtageren ikke forstår



Hvad siger kunderne?

Skriv til Added Value

Contact Us

Share by: